Avatar

Zie ook: Beeldbank, Moderne technologiën,

Avatar is een zelfgekozen gebruikersafbeelding op websites of in virtuele werelden welke gekoppeld is aan je account. De term is afgeleid uit het Sanskriet अवतार avatāra wat de betekenis heeft van "neerdalen, verschijning (van iemand)".

Inhoud

Bijbel

De term komt niet in de Bijbel voor. Ook het hindoeïstische concept van de reïncarnatie van een god en een avatāra wordt genoemd komt niet in de Bijbel voor.


Beschrijving

Automatisering

In de automatisering wordt het gebruikt als een grafische weergave van een gebruikersaccount. Op Social Media en veel softwareprogramma's meestal in de vorm van een kleine afbeelding die gekoppeld is aan iedere actie die men binnen het platform uitvoert.

Sinds de komst van virtuele spelletjes en programma's zoals Second Life, Opensimulator, VRChat of Unity is een avatar een 3D-personage die gekoppeld is aan het account van de gebruiker (The Jargon File, avatar). Meestal zijn het een aantal standaard voorbeelden, echter in de meeste gevallen is de gebruiker vrij om zijn eigen avatar te creëren, dit kan een realistische weergave zijn van een persoon (inclusief de eigen keuze van welke kleren en andere assets die draagt), van dieren of fantasiepersonages. Een avatar onderscheidt zich van een Non Player Character (NPC) – die hetzelfde eruit (kunnen) zien – dat de laatste als een virtuele robot volledig zelfstandig functioneert en wordt aangestuurd via kunstmatige intelligentie.

Zowel op Social Media als in virtuele werelden is het een praktijk om in plaats van een echte eigen profielfoto een cartoon, een foto van een model of iets anders te plaatsen als avatar. Hiervoor zijn verschillende redenen, een zeer belangrijke reden is dat de gebruiker zijn identiteit niet bekend wil maken, bijvoorbeeld omdat hij frauduleuze of criminele acties wil verrichten. Dit is altijd gepaard met het maken van een fakeaccount. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de vele fakeaccounts welke door leden van de sekte Kerk Almachtige God worden aangemaakt, om zo in allerlei groepen te infiltreren en zelfs op die manier deze groepen willen overnemen (AbdB, 24 april 2020).

Anderzijds geven ook de aard van sommige video games, en (openbare) virtuele werelden hier aanleiding toe omdat de persoon mee doet aan een rollenspel die in die omgeving in meer of mindere mate is vereist. Hierbij ziet men dan vaak dat de persoon een avatar samenstelt die aan zijn fantasie beantwoord en een expressie is van wie hij wil zijn.

Ommatoiulus avatar

De Ommatoiulus avatar is een Europese duizendpoot in de familie Julidae. Individuen zijn bekend uit Andalusië, Zuid-Spanje. Individuen zijn 25 tot 38 mm (0,98 tot 1,50 inch) lang.

Toen de duizendpoot werd ontdekt werd er een 3D model van gemaakt ter referentie van toekomstige ontdekkingen en studies. Normaal wordt een nieuw ontdekt dier hiervoor opgeslagen in een museum (ScienceNordic, 1 september 2015). Vanwege deze digitale beschrijving kreeg deze duizendpoot de toevoeging avatar.

Hindoeïsme

In het hindoeïsme wordt met een avatar (van het Sanskriet अवतार avatāra) de incarnatie, verschijning of manifestatie van een bepaalde godheid bedoeld. Soms wordt ook een guru zo aangeduid (M. Monier-Williams, p. 90).


Christendom

In 2020 introduceerde Facebook de mogelijkheid om een digitale versie als stripfiguur van zichzelf maken. De benaming avatar deed stof opwaaien omdat het door sommige christenen in verband werd gebracht met het hindoeïsme. Dit in combinatie met een ouder christelijk artikel over de hindoeïstische avatar waarin wordt beschreven dat als men zich aanmeldt voor Second Life men "een “avatar” aanmaken (virtuele ik), die hij een naam geeft enz." en vervolgt met "Het is een duivelse infiltratietechniek om vat te krijgen op de geest van mensen om hen op subtiele en indirecte wijze te laten gewennen aan het idee zichzelf tot god te creëren en zo invloed te hebben in het universum, ja zelfs het universum te kunnen beheersen." (Visie, 31 maart 2007; Bijbel&Onderwijs, 7 juni 2012). Niet alleen heeft men niet begrepen dat het een bekende term uit de automatisering is, maar ook hebben ze niet begrepen dat Second Life een van de eerste 3D Social Media in een virtuele wereld is.


Aangemaakt 21 mei 2020


Koop nu

Commentaar

Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!