Aantekeningen bij de Bijbel
Vragen, overdenkingen en achtergronden over de Bijbel,
welke resulteren in allerlei aantekeningen.
SV | En Jozef ging ook op van Galilea, uit de stad Nazareth, naar Judea, tot de stad Davids, die Bethlehem genaamd wordt, (omdat hij uit het huis en geslacht van David was); |
Steph | ανεβη δε και ιωσηφ απο της γαλιλαιας εκ πολεως ναζαρετ εις την ιουδαιαν εις πολιν δαβιδ ητις καλειται βηθλεεμ δια το ειναι αυτον εξ οικου και πατριας δαβιδ
|
Trans. | anebē de kai iōsēph apo tēs galilaias ek poleōs nazaret eis tēn ioudaian eis polin dabid ētis kaleitai bēthleem dia to einai auton ex oikou kai patrias dabid |
Algemeen
Zie ook: Bethlehem (in Juda), David (koning), Galilea, Jozef (man v. Maria), Judea, Nazareth
1 Samuel 16:4, Micha 5:1, Mattheus 1:1, Johannes 7:42
Aantekeningen
En Jozef ging ook op van Galilea, uit de stad Nazareth, naar Judea, tot de stad Davids, die Bethlehem genaamd wordt, (omdat hij uit het huis en geslacht van David was);
- Galilea, het noordelijke gedeelte van Israël en besloeg de gebieden van de stammen van Aser, Naftali, Zebulon en Issaschar. Ten tijde van Flavius Josephus had Galilea meer dan 200 steden en dorpen, en ongeveer drie miljoen inwoners. Het werd begrensd in het zuiden door Samaria, en omvatte het gehele noordelijke deel van Israël.
- Nazareth, Nazareth een plaats in noorden Israël.
- Judea, De Romeinse provincia Judea, welke grofweg overeenkwam met het vroegere koninkrijk Juda. Vanaf 6 n.C. behoren ook Idumea en Samaria tot deze provincia, echter in het NT worden deze gebieden vaak apart benoemd.
- naar Judea, tot de stad Davids, die Bethlehem, normaal wordt Jeruzalem de stad van David genoemd, echter hier wordt het genoemd als het geboortedorp van David. Ook staat expliciet Judea erbij omdat er meerdere dorpen met de naam Bethlehem in Israël waren.
- Hoe ze naar Bethlehem reisden wordt niet vermeld, er waren drie mogelijkheden: 1) langs de kustweg om vervolgens via Jeruzalem naar Bethlehem te gaan, dit was de veiligste daar het hoofdwegen waren met veel Romeinse soldaten die de orde bewaarden; 2) langs de Jordaan om vervolgens ter hoogte van Jericho richting Bethlehem te gaan, ook deze was relatief veilig zolang men in groepen reisde. Individuele reizigers konden overvallen worden door rovers (cf, de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan); 3) rechtstreeks via Samaria wat de kortste weg is, maar ook door het gebied van de Samaritanen en als verder nadeel dat het een heuvelachtige weg was. Ook deze was relatief veilig, zolang men in groepen reisde. Echter omdat Samaritanen en Joden niet op goede voet waren, zou dit inhouden dat Jozef al met een groep in Galilea zou zijn vertrokken.
Ook wordt niet vermeld of ze een ezel als reisdier meenamen. Als dit zo was dan zou Jozef niet geheel onbemiddeld zijn geweest, daar die relatief prijzig waren (een ezel kostte gemiddeld 500 sestertii, ter vergelijking een slaaf kostte 2000 sestertii). Het huren van een ezel varieerde van 3 tot 5 sestertii per dag (Richard Duncan-Jones, Money and Government in the Roman Empire, p. 27). Uit het feit dat ze duiven offerden (cf. vs. 24) lijkt het eerder dat Jozef toch niet zo rijk was en maakt het onlogisch dat hij een ezel bij zich had.
Vertaalnotities
Zie hier voor een verklaring van de gebruikte coderingen.
Zie hier over het gebruik van de interlineair.
En Jozef ging ook op van Galilea, uit de stad Nazareth, naar Judea, tot de stad Davids, die Bethlehem genaamd wordt, (omdat hij uit het huis en geslacht van David was);
- Ναζαρὲθ ςScrivener WH; Ναζαρὲτ Byz ςStephanus
- Δαυὶδ... Δαυὶδ Byz; Δαυεὶδ... Δαυεὶδ WH; Δαβὶδ... Δαβὶδ ς
- αὐτὸν Byz ς WH; αὐτοὺς 348 1216 ite; ἀμφοτέρους syrs
- Lacune in minuscule 115, ε 1096 (C.R. Gregory, Textkritik des Neuen Testamentes, p. 154): Mat. 1:1-8:9; Mark. 5:23-36; Luk. 1:78-2:9; 6:4-15; Joh. 10:3-16; 11-[20; 11:25-28, 31 beschadigd] 21:25;
Koop nu
Commentaar
Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!